Siirry pääsisältöön

Eurooppalaiset rajavartijat partioivat kaakkoisrajalla vuodenvaihteessa

Kaakkois-Suomen rajavartiostossa oli komennuksella marras-tammikuussa 15 rajaviranomaista eri puolilta Eurooppaa.

Kello on kuusi tavallisena arkiaamuna keskellä Pohjolan pimeää talvea. Lapset odottavat bussipysäkillä kyytiä kouluun. Rajavartiolaitoksen partio ajaa ohi mukanaan rajavartija Marcos, joka katsoo näkyä ällistyneenä – kovassa pakkasessa ja talviaamun pimeydessä koulukyytiä yksin odottavat lapset ovat hänelle vaikuttava näky. Kotimaassa Kyproksella vastaava ei tulisi kuuloonkaan.
Kyproslainen Marcos oli mukana eurooppalaisen raja- ja merivartiosto Frontexin pilottioperaatiossa, jonka tarkoituksena oli kehittää Suomen kykyä isännöidä ja eurooppalaisten rajavartijoiden kykyä toimia Suomen olosuhteissa. Operaatio oli osa jatkuvaa kansainvälistä yhteistyötä eurooppalaisten rajaviranomaisten välillä.
”Eurooppalaisen raja- ja merivartioston pysyvästä joukosta muodostettujen rajaturvallisuusryhmien isännöinnin tarkoituksena oli ensinnäkin testata toimintamallia, jolla voitaisiin ottaa pysyvän joukon virkamiehiä maastorajoille”, kommentoi Pietari Vuorensola Rajavartiolaitoksen kansainvälisestä yksiköstä. Toimintamallin avulla olisi mahdollista vapauttaa Rajavartiolaitoksen omien virkamiesten työpanosta maastorajojen valvonnasta rajanylityspaikoille. Erityisesti siitä olisi apua vuodenvaihteeseen tyypillisesti ajoittuvien rajanylitysliikenteen ruuhkien hallitsemisessa.
”Toiseksi tavoitteena oli testata ja kehittää Rajavartiolaitoksen isännöintikykyä, jos rajaturvallisuuden ylläpitäminen edellyttäisi avun pyytämistä Frontexilta. Kolmanneksi tavoitteena oli arvioida pysyvän joukon rajaturvallisuusryhmien jäsenten ja heidän varustuksensa toimintakykyä Suomen talviolosuhteissa”, Vuorensola jatkaa kommentissaan.

Pilotointi opetti kansainvälisestä yhteistyöstä

Kaakkois-Suomen rajavartiostosta Jouni Lahtinen ja Matti Rantanen toimivat operaatiossa koordinaattoreina Frontexin ja rajavartioston välillä. Lahtisen mukaan pilotointi oli erittäin onnistunut kokemusten keräämisen ja yhteistyön kehittämisen kannalta.
”Kulttuurien kohtaaminen on aina mielenkiintoista. Oppiminen oli vastavuoroista”, hän sanoo.
Frontexin kautta virkamiehiä on ollut Kaakkois-Suomen rajavartioston rajanylityspaikoilla jo vuosia, mutta tammikuussa päättynyt pilotointi oli monella tavalla ensimmäinen laatuaan. Pilotissa eurooppalaisia rajavartijoita oli ensimmäistä kertaa mukana myös maastorajalla. Lisäksi mukana oli kolme Frontexin virkamiestä, jotka toimivat muiden Frontexin virkamiesten esimiehinä Land Coordination Centerissä Immolassa. Uutta pilotissa oli siis virkamiesten suuri lukumäärä, Frontexin oman kaluston ja johdon mukana olo sekä se, että Frontexin virkamiehiä oli nyt myös maastorajalla. Frontexin tavoitteena on perustaa 10 000 rajavartijan pysyvät joukot vuoteen 2027 mennessä.
”Nyt tuli kokeiltua pienemmässä mittakaavassa, miten sellainen yhteistyö toimii”, kuvailee Rantanen.
Kaikilla mailla ei ole Suomen lailla erikseen Rajavartiolaitoksen kaltaista organisaatiota. Tämän vuoksi kaakkoisrajallakin nähtiin eurooppalaisia edustajia eri toimijoilta, kuten poliisilta.

Bulgarialainen Aleksandar sai tuntumaa Suomen talviolosuhteista myös autoilussa.

Maastohiihdon ja talviautoilun opettelu osana työtehtäviä

Operaatioon osallistuneet Frontexin virkamiehet tekivät rajavartio- ja rajatarkastusasemilla tavanomaisia työtehtäviä yhdessä paikallisten kollegoidensa kanssa. Vanhempi rajatarkastaja Mikko Haikala Nuijamaan rajatarkastusasemalta työskenteli yhden työjakson verran Frontexin ajoneuvotutkijan kanssa. Hänen mukaansa oli mukavaa tavata viranomaisia muualta maailmalta ja keskustella englanniksi, vaikka kaikkiin rajavartioston tehtäviin suomen kieltä taitamattomat kollegat eivät pystyneet tarttumaan.
Bulgarialaiselle Aleksandarille pilotti oli toinen ulkomaankomennus, hän työskenteli Nuijamaan rajatarkastusasemalla ajoneuvotutkijana. Aleksandar harmitteli pandemiatilanteen vaikutuksia rajaliikenteen vähäisyyteen, mutta muuten kokemus pilottioperaatiosta oli hyvä. Suomalaisten rajavartijoiden ammattitaidosta hän oli vaikuttunut.
”En tiennyt ennakkoon paljoakaan Suomesta ja Rajavartiolaitoksesta. Olen iloinen, että sain mahdollisuuden työskennellä yhdessä suomalaisten kollegoiden kanssa. Suomalaiset rajavartijat ovat todella hyvin koulutettuja”, Aleksandar kommentoi kokemustaan.
Rajojen valvontaan erikoistunut rajavartija Marcos työskenteli Vaalimaan rajavartioasemalla. Hänkään ei ollut ensikertalainen ulkomaankomennuksella, mutta ensimmäistä kertaa Frontexin mukana ja pohjoisissa olosuhteissa. Talviset olosuhteet olivat suuri haaste.
”Vuosien mittaan olen nähnyt paljon kuvia ja videoita Suomen talvesta ja henkeäsalpaavista maisemista. Minulle oli shokki kokea, millaista on elää ja työskennellä 30 asteen pakkasessa. Suomalaisten kollegoiden avulla ja opastuksella sopeutuminen oli kuitenkin nopeaa”, Marcos kuvailee ensikokemuksiaan Suomesta.
”Rajavartijoiden tulee olla todella hyvin koulutettuja ja valmisteltuja pohjoisiin sääolosuhteisiin. Jopa auton ajaminen talviolosuhteissa oli haastavaa”, Aleksandar kommentoi.
Ikimuistoisimmiksi hetkiksi operaation ajalta Marcos kuvailee muun muassa revontulien näkemistä ja villieläinten kohtaamista partiossa sekä jäistä pelastautumisen harjoittelua. Aleksandar puolestaan muistelee lämmintä vastaanottoa suomalaisilta kollegoilta. Sekä Marcos että Aleksandar kiittelevät suomalaisia kollegoitaan isännöinnistä ja ammattitaidosta.

Kansainvälinen yhteistyö jatkuu

Pilotilla oli suuri merkitys niin rajaviranomaisten kuin yksittäisten virkamiesten kansainvälisen yhteistyön taitojen kehittämiselle. Päättyneen pilotoinnin jälkeen eurooppalaisia rajaviranomaisia nähdään kaakkoisrajalla jatkossakin. Matti Rantasen mukaan kuluva vuosi on poikkeuksellinen, sillä koko vuoden ajan Kaakkois-Suomen rajavartioston alueella on joku virkamies Frontexin kautta.
”Keskeistä tässä toiminnassa on se, että Kaakkois-Suomen rajavartiostolla on kyky isännöidä. Voimme yhdessä muiden Euroopan maiden kanssa toimia eurooppalaisena viranomaisena. Operaatiot kehittävät meidän oman henkilöstömme kansainvälisyyttä”, kuvailee Jouni Lahtinen.
”Operaatiossa mukana oleminen oli todella hyvä kokemus ja sopii kenelle vain. Jos vain on jotakin Frontexiin liittyvää toimintaa, siihen kannattaa osallistua, sillä tämä toiminta vain lisääntyy. Operaatio oli myös hyvä tilaisuus luoda verkostoja”, kertoo Matti Rantanen.
”Operaatio on myös oman kansallisen identiteetin mainostamista. Jokaiselle mukana olleelle iso hatunnosto. Kansainvälinen yhteistyö ei ole pelkkää työtä, vaan kykyä rakentaa ystävyyttä”, kiteyttää Jouni Lahtinen.
Eurooppalaisen raja- ja merivartiosto Frontexin pilottioperaatio Kaakkois-Suomen rajavartiostossa päättyi 26.1.2022.
Marcos ja Aleksandar esiintyvät jutussa pyynnöstään vain etunimillä.

Juttu on julkaistu aikaisemmin Rajamme Vartijat -lehdessä.

Enni Matikainen

Jaa tämä artikkeli sosiaalisessa mediassa

FacebookFacebookTwitterTwitterSähköpostiSähköpostiWhatsAppWhatsAppLinkedInLinkedIn

Kyproslainen Marcos pääsi partioimaan myös hiihtäen. Kuva Rajavartiolaitos

Lue myös

Tukijoukot

VarustamoSPPSimpeleen ApteekkiSimo HäyhäSaimaan KuituPatalaiskaMiettilä KollausMarkkinointi UkkonenMäkisen LiikennekouluLiikenne EteläpääLamisNetKoskimiesItaNordicHugonEfikaAkku-ArkkaAkkiloiAhtiainenVarustamoSPPSimpeleen ApteekkiSimo HäyhäSaimaan KuituPatalaiskaMiettilä KollausMarkkinointi UkkonenMäkisen LiikennekouluLiikenne EteläpääLamisNetKoskimiesItaNordicHugonEfikaAkku-ArkkaAkkiloiAhtiainen